گذري بر مناسبات مصر و رژيم صهيونيستي از معاهده كمپ ديويد تاكنون

خبرگزاری فارس: تاریخ برقراری روابط مصر و اسرائیل به 1979 یعنی زمان امضای معاهده کمپ دیوید در زمان ریاست جمهوری انور سادات و نخست وزیری مناخیم بگین بازمی‌گردد.

 


به گزارش فارس، حمله مردم مصر به سفارت اسرائیل در قاهره شدیدترین حمله علیه منافع اسرائیل در مصر از زمان افتتاح سفارتخانه اسرائیل در قاهره در سال 1979 است. مصر اولین کشور عربی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت و با تل‌آویو معاهده صلح امضا کرد.
 
تاریخ برقراری روابط مصر و اسرائیل

تاریخ برقراری روابط مصر و اسرائیل به  26 / 3 / 1979 یعنی زمان  امضای معاهده کمپ دیوید در زمان ریاست جمهوری انور سادات و نخست وزیری مناخیم بگین بازمی‌گردد، اما روابط کامل دیپلماتیک مصر و رژیم صهیونیستی به اواخر فوریه  1980 بازمی‌گردد که اسرائیل سفارت خود را در قاهره و کنسولگری‌اش را در اسکندریه افتتاح کرد، سفارت اسرائیل در خیابان عبدالملک در منطقه جیزه قاهره واقع شده است. 
 
سطح روابط مصر و اسرائیل

بر اساس آمار و ارقام اسرائیلی تا پیش از انقلاب مصر حجم مبادلات تجاری میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 500 میلیون دلار برآورد می‌شد و از زمان انعقاد معاهده کمپ دیوید تا انقلاب مصر صدها هزار گردشگر اسرائیلی به مصر سفر و از این کشور دیدن کرده‌اند. 
 
از سال 1980 تاکنون ده سفیر به قاهره رفت و آمد داشته‌اند

از زمان برقراری روابط کامل دیپلماتیک قاهره‌-‌تل‌آویو در سال 1980رژیم صهیونیستی ده سفیر را به عنوان نماینده خود در مصر معرفی کرده و در مقابل کشور مصر نیز تاکنون چهار سفیر به عنوان نماینده خود به تل آویو فرستاده که آخرین آن "اسحاق لیفانون" است. 
 
تنش در روابط دو جانبه

روابط مصر و اسرائیل شاهد تنش‌هایی بوده که باعث شده، مصر بارها سفیرش را از تل‌اویو فرا خواند؛ مصر بین سال‌های 1982 تا 1986 و بین سال‌های 2005 تا 2011 و در سال 2001 سفیر خود را از تل‌آویو فراخوانده بود. سال 2003 نیز روابط مصر و اسرائیل شاهد یک واقعه بسیار پراهمیت بود؛ در این سال هواپیماهای جنگی مصر برفراز تاسیسات هسته‌ای اسرائیل به پرواز درامدند. 
 
فشارهایی که ملت مصر در این ارتباط متحمل شدند

هرچند که معاهده سازش میان مصر و اسرائیل همچنان در حال اجراست، اما وجود سفارت رژیم صهیونیستی در مصر برای همه مصری‌ها مساله‌ای غیرقابل قبول است. سختی‌ها و درد و رنجی که ملت مصر طی دوره زمامداری مبارک، دیکتاتور مخلوع این کشور از جانب رژیم صهیونیستی متحمل شدند، بسیار است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارتش مصر بر اساس معاهده کمپ دیوید برای تحرک در صحرای سینا با محدودیت مواجه بود.
-اقدام رژیم مبارک در صدور گاز مصر به اسرائیل به قیمتی ارزانتر از قیمت جهانی آن. 

بازتاب خشم و نفرت ملت مصر

این درد و رنج‌ها هم اکنون به صورت خشم و نفرت عمیق مردم از اسرائیل خود را عیان ساخته و موجب شده تا جوانان انقلابی مصر با به زیر کشیدن پرچم این رژیم،‌ سفارت آن را نیز تصرف کنند و اسحاق لیفانون، سفیر این رژیم در مصر را به همراه دیگر اعضای سفارت وادار به فرار کنند.
 
اطلاع تل‌آویو از آتش زیر خاکستر

 اگرچه تل‌آویو سعی کرده با این حادثه آرام برخورد کند و آتش زیر خاکستر خشم و غضب ملت مصر را زیر رو نکند و بسان حادثه تجاوز به شبه جزیره سینا و کشتن 7 نظامی مصری از در خیره‌سری با قاهره وارد نشود و تاکید کند که تل‌آویو همچنان به معاهده صلح خود با مصر پایبند است و به زودی سفیر خود را به قاهره بازمی‌گرداند، اما بر اساس تحلیل‌های پایگاه‌های اطلاعاتی و صهیونیستی تل‌آویو باید در انتظار خطرناک‌ترین و حساس‌ترین مراحل تاریخ خود باشد.
 
اطلاع سران صهیونیست از بازتاب‌های تصرف سفارت

پایگاه اطلاع رسانی "دبکا" که به منابع اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی نزدیک است، در تحلیل حادثه تصرف سفارت اسرائیل در قاهره نوشت که رهبران اسرائیل بیش از هر کس دیگری از بازتاب‌های این حادثه آگاه هستند.
دبکا افزود: اگر هم اکنون مدارای سران اسرائیل با این حادثه را ملاحظه می‌کنیم نه به خاطر ترس از مصر است، بلکه این سران به خوبی می‌دانند، این حادثه اسرائیل را به سال‌های دهه 70 خواهد برد،‌ سال‌هایی که طی آن اسرائیل در اوج عزلت و انزوای و بدور از صلح و امنیت؛ غریب و بی‌پناه در خاورمیانه در معرض حملات اعراب قرار داشت. 
 
بازگشت سفیری در کار نیست
 
دبکا معتقد است، بازگشت سفیر اسرائیل به قاهره به این زودی‌ها میسر نخواهد شد؛ توافقنامه صلح میان اسرائیل و مصر نیز که تا به امروز دست نخورده و بدون تغییر باقی مانده، تعدیل نخواهد نشد، بسان عملیات صدور گاز مصر به اسرائیل که باوجود تمام ادعاها تاکنون هیچ تغییری نکرده و از زمان حمله به خطوط لوله صدور گاز مصر به اسرائیل صادرات گاز همچنان قطع است.
 
رشد اسلامگرایی در منطقه اسرائیل را در برابر خطرناک‌ترین مراحل تاریخی خود قرار داده است

به اعتقاد این پایگاه اطلاعاتی و نظامی صهیونیستی، تمام این اقدامات را باید ناشی از گسترش اسلامگرایی در مصر دانست و با توجه به بحران روابط اسرائیل‌-‌ترکیه نتیجه می‌گیرد که اسرائیل در این مرحله از تاریخ خود جدای از ایران که همواره خطری جدی برای اسرائیل بشمار می‌آمده، در برابر دو کشور بزرگ اسلامی یعنی ترکیه و مصر در خاورمیانه قرار دارد و به همین دلیل خطرناک‌ترین مراحل تاریخی خود در دو سطح نظامی و سیاسی را سپری می‌کند

Fars News Agency



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
دشمن شناسی،فراماسونری و جوامع مخفی،یهود شناسی و صهیونیسم ,  ,